Administracinė informacija

Lygių galimybių užtikrinimas

Bendra informacija 

Kas yra lygios galimybės?

Lygios galimybės – tai žmogaus teisių įgyvendinimas, nepaisant asmens lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos.

Kas yra diskriminacija?

Diskriminacija – tai tiesioginė ir netiesioginė diskriminacija, priekabiavimas, nurodymas diskriminuoti lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos pagrindu, taip pat seksualinis priekabiavimas dėl lyties.

   Diskriminacijos rūšys:

  1. Tiesioginė diskriminacija– tai elgesys su asmeniu, kai lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos pagrindu jam taikomos mažiau palankios sąlygos, negu panašiomis aplinkybėmis yra, buvo ar būtų taikomos kitam asmeniui.
  2. Netiesioginė diskriminacija– tai veikimas ar neveikimas, teisės norma ar vertinimo kriterijus, akivaizdžiai neutrali sąlyga ar praktika, kurie formaliai yra vienodi, bet juos įgyvendinant ar pritaikant atsiranda ar gali atsirasti faktinis naudojimosi teisėmis apribojimas arba privilegijų, pirmenybės ar pranašumo teikimas lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos pagrindu, nebent šį veikimą ar neveikimą, teisės normą ar vertinimo kriterijų, sąlygą ar praktiką pateisina teisėtas tikslas, o šio tikslo siekiama tinkamomis ir būtinomis priemonėmis.
  3. Priekabiavimas– tai nepageidaujamas elgesys, kai lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos pagrindu siekiama įžeisti arba įžeidžiamas asmens orumas ir siekiama sukurti arba sukuriama bauginanti, priešiška, žeminanti ar įžeidžianti aplinka.
  4. Seksualinis priekabiavimas– tai nepageidaujamas užgaulus, žodžiu, raštu ar fiziniu veiksmu išreikštas seksualinio pobūdžio elgesys su asmeniu, kai tokį elgesį lemia tikslas ar jo poveikis pakenkti asmens orumui, ypač sukuriant bauginančią, priešišką, žeminančią ar įžeidžiančią aplinką.
  5. Nurodymas diskriminuoti tiesiogiai ar netiesiogiai asmenį lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos pagrindu laikomas diskriminacija.

   Lygias galimybes privalo įgyvendinti:

  • ­­­valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos;
  • švietimo įstaigos, kiti švietimo tiekėjai bei mokslų ir studijų  institucijos;
  • visų nuosavybės formų darbdaviai;
  • prekių pardavėjai, gamintojai ar paslaugų teikėjai;
  • darbuotojų ir darbdavių organizacijos ar kitos organizacijos (asociacijos), susivienijusios profesiniu pagrindu.

   Kas nėra diskriminacija dėl lyties pagal Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymą?

  • Speciali moterų apsauga nėštumo bei gimdymo ir vaiko žindymo metu.
  • Vyrams ir moterims skirtingi karo prievolės atlikimo atvejai.
  • Skirtingas moterų ir vyrų pensinis amžius;
  • moterims taikomi žmonių saugos darbe reikalavimai.
  • Tam tikras darbas, kurį atlikti gali tik konkrečios lyties asmuo.
  • Įstatymų nustatytos specialios laikinosios priemonės, taikomos siekiant paspartinti faktinės vyrų ir moterų lygybės įtvirtinimą, ir kurios, įgyvendinus moterų ir vyrų lygias teises ir vienodas galimybes, turi būti atšauktos.
  • Skirtinga tam tikrų bausmių vykdymo tvarka ir sąlygos.
  • Kai prekių pardavimą ar paslaugų teikimą vien tik vienos lyties asmenims pateisina teisėtas tikslas ir jo siekiama tinkamomis ir būtinomis priemonėmis.

   Kas nėra diskriminacija pagal Lygių galimybių įstatymą ?

  • Įstatymų nustatyti apribojimai dėl amžiaus, kai tai pateisina teisėtas tikslas, o šio tikslo siekiama tinkamomis ir būtinomis priemonėmis.
  • Įstatymų nustatytas reikalavimas mokėti valstybinę kalbą.
  • Įstatymų nustatytais atvejais draudimas dalyvauti politinėje veikloje.
  • Įstatymų nustatytos dėl pilietybės taikomos skirtingos teisės.
  • Įstatymų nustatytas specialias priemones sveikatos apsaugos, darbo saugos, užimtumo, darbo rinkos srityje, siekiant sukurti ir taikyti integraciją į darbo aplinką garantuojančias ir skatinančias sąlygas bei galimybes.
  • Įstatymų nustatytas specialias laikinąsias priemones, taikomas siekiant užtikrinti lygybę ir užkirsti kelią lygių galimybių pažeidimui lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos pagrindu.
  • Kai dėl konkrečių profesinės veiklos rūšių pobūdžio arba dėl jų vykdymo sąlygų tam tikra žmogaus savybė yra esminis ir lemiamas profesinis reikalavimas, o šis tikslas yra teisėtas ir reikalavimas yra proporcingas.
  • Kai ribojimų, specialių reikalavimų arba tam tikrų sąlygų dėl asmens socialinės padėties teisinį reguliavimą pateisina teisėtas tikslas, o šio tikslo siekiama tinkamomis ir būtinomis priemonėmis.
  • Atskirų sporto varžybų neįgaliesiems rengimas

Už lygių galimybių politikos įgyvendinimo tvarką Kauno rajono savivaldybės administracijoje atsakinga vyriausioji specialistė Indrė Karpienė, tel. +370 37 305 517, el. p. indre.karpiene@krs.lt

Pranešti apie neteisėtus veiksmus ar neveikimą, lygių galimybių pažeidimus, trūkumus galima tiesiogiai Savivaldybės administracijos direktoriui arba pranešimų kanalu lygios.galimybes@krs.lt, užtikrinant pranešėjo konfidencialumą, nurodant asmenį, kuris galimai pažeidžia teises. Jūsų pateikta informacija bus užfiksuota ir išnagrinėta, jei tai yra Savivaldybės kompetencijos ribose. Pranešimas turi būti pateiktas lietuvių kalba. Informaciją teikiantis asmuo gali nurodyti arba nenurodyti savo vardo, pavardės ar kontaktinių duomenų. Jei nurodysite savo kontaktinius duomenis, kuriais galima pateikti atsakymą, būsite informuotas apie Jūsų pranešimo tyrimo eigą ir priimtą sprendimą. Pareiškėjo pageidavimu išlaikomas asmens ir jo suteiktos informacijos konfidencialumas.

 

Administracijos lygių galimybių padėties analizė

Kauno rajono savivaldybės administracija įgyvendindama lygių galimybių politiką, siekia skatinti, vertinti ir valdyti įvairovę, įsipareigoti visiems darbuotojams užtikrinti lygių galimybių principo įgyvendinimą, siekiant sukurti palankią, saugią, draugišką darbo aplinką bei pagerinti pačios Savivaldybės administracijos įvaizdį, kartu padidinant ir darbo efektyvumą.  Savivaldybės administracijos lygių galimybių padėties analize siekiama įvertinti lyčių padėtį Savivaldybės administracijoje bei numatyti tokias priemones, paslaugas, programas ir veiksmų planus, kurie sukurtų vienodai kokybiškas darbo sąlygas darbuotojams (tiek moterims, tiek vyrams).

Atliekant lygių galimybių padėties analizę, pirmiausia buvo sukaupti Savivaldybės administracijos statistiniai duomenys, jie diferencijuoti pagal lyties, amžiaus ir kitus kriterijus, kurie padeda nustatyti lyčių nelygybės problemas ir rasti jų sprendimo būdus. Atsižvelgiant į tai, kad Savivaldybės administracijos statistiniai duomenys lyčių lygybės aspektu pradėti nagrinėti 2023 metais, svarbu palyginti, kaip situacija keitėsi per metus. Toliau pateikiami duomenys apima darbuotojų amžiaus ir lyties duomenis, buvusius laikotarpiu nuo 2023 m. rugpjūčio 3 d. iki 2024 m. rugpjūčio 1 d. įskaitytinai, t. y. vienų kalendorinių metų ciklą (žr. lentelę).

Data

Amžiaus grupės (m.) / Lytis

15 – 19

20 – 24

25 – 29

30 – 34

35 – 39

40 – 44

45 – 49

50 – 54

55 – 59

60 – 64

65 ir vyresni

Iš viso

Vidutinis darbuotojų amžius

vyr.

mot.

vyr.

mot.

vyr.

mot.

vyr.

mot.

vyr.

mot.

vyr.

mot.

vyr.

mot.

vyr.

mot.

vyr.

mot.

vyr.

mot.

vyr.

mot.

vyr.

mot.

 

2023-08-03

0

1

5

17

13

20

15

42

6

49

15

42

23

48

28

45

28

45

35

48

19

21

159

333

50

2024-08-01

0

1

0

1

5

14

11

20

17

48

14

63

17

40

22

52

26

46

33

48

26

24

171

357

50

 

Vertinant pirmiau nurodytus duomenis pastebėtina, kad darbuotojų skaičius per metus išaugo nuo 492 iki 528 darbuotojų. Darbuotojų skaičiaus augimas sietinas su naujo struktūrinio padalinio įsteigimu, kitoms įstaigoms priskirtų funkcijų perdavimu Savivaldybei, funkcijų apimties padidėjimu ir su tuo susijusiu žmogiškųjų išteklių poreikio augimu. Vidutinis darbuotojų amžius per metus išliko stabilus ir siekia 50 metų. Vis dėlto tam tikrose amžiaus grupėse įvyko reikšmingų pokyčių: 20–24 metų amžiaus grupėje vyrų skaičius sumažėjo iki 0 (2023 m. – 5), o moterų liko 1 (2023 m. – 17); pastebimas darbuotojų skaičiaus augimas 40–44 metų amžiaus moterų grupėje nuo 42 (2023 m.) iki 63 (2024 m.).  Bendra darbuotojų sudėtis rodo, kad moterų vis dar yra žymiai daugiau nei vyrų, nors per metus vyrų skaičius šiek tiek padidėjo. Tam tikrose amžiaus grupėse pastebimos didesnės moterų proporcijos, ypač 40–44 metų amžiaus grupėje. Pagrindiniai iššūkiai: jaunimo (grupėse, apimančiose 20–29 amžių) skaičiaus sumažėjimas, santykinai mažesnis vyrų reprezentavimas tarp darbuotojų.

Vertinant vadovaujančias pareigas užimančių darbuotojų statistiką paminėtina, kad duomenys 2023 metais ir 2024 metais sisteminti skirtingais metodais, todėl duomenys negali būti tarpusavyje palyginti. 2024 m. rugpjūčio 1 d. duomenimis,  Savivaldybės administracijoje vadovaujančias pareigas užimančių moterų skaičius siekia 62 (69 proc.), vyrų – 28 (31 proc.). Didesnė moterų dalis užima vidurinės grandies vadovų (struktūrinio padalinio vadovo ar jo pavaduotojo) pareigas, tačiau didesnė dalis vyrų – aukščiausiojo lygio vadovų (įstaigos vadovo ar jo pavaduotojo) pareigas. Per pastaruosius metus didelių pokyčių tarp vadovaujančias pareigas užimančių darbuotojų nevyko.

Vaiko priežiūros atostogos suteiktos 6 moterims ir 0 vyrų (palyginimui 2023 m. – 7 moterims ir 0 vyrų), esminių pokyčių šioje srityje nepastebėta. Savivaldybės administracijoje, 2024 m. rugpjūčio 1 d. duomenimis, dirba 35 neįgalūs asmenys (6,38 proc. visų dirbančiųjų), iš jų moterų – 22, vyrų – 13.

Naudingos nuorodos

 

Teisės aktai

Įstatymai

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymai

Lygių galimybių kontrolieriaus įsakymai

Vidaus dokumentai